TREINBERICHTEN

Verhalen van enthousiaste reizigers

Blijer treinen

Wie mij en/of mijn schrijfsels kent, weet dat ik overtuigd ben van de noodzaak van een ambitieuze modal shift weg van de auto. Dat brengt mij telkens weer in een moeilijke spreidstand. Enerzijds wil ik mensen overtuigen om er (meer) gebruik van te maken. Anderzijds ben ik niet blind voor de tekortkomingen van ons openbaar vervoer en is mijn (van Johan Anthierens geleende) motto ‘Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen’ niet zomaar gekozen. Soms zie ik me dus ook genoodzaakt om de NMBS, De Lijn en tutti quanti over de knie te leggen en hen er eens flink van langs te geven – met het reële risico dat de ‘car addicts’ zich gesterkt voelen in hun monomodale non-keuze én dat de vervoersmaatschappijen zich geviseerd voelen.

Een moeilijke spreidstand, ik zei het al.

Maar het ei van Columbus luistert naar de naam De Spoortclub en verenigt de twee – pun intended – sporen: reclame maken voor de trein en hem in één beweging beter maken.

De Spoortclub vertrekt vanuit de vaststelling dat reizen met de trein zoveel meer is dan je duurzaam verplaatsen van A naar B. Het is tijd die je kunt gebruiken om een babbeltje te doen, te luisteren naar een podcast, een boek te lezen of gewoon even van het uitzicht te genieten. Me time, zeg maar, die af en toe vanzelf we time wordt, wanneer de serendipiteit toeslaat en toevallige ontmoetingen de trip kleuren. Alsof dat nog niet genoeg is, is er reden om aan te nemen dat met de trein reizen ook nog eens beter voor je lijn is.

Jammer dus dat die troeven dikwijls worden overschaduwd door het geweeklaag over alles wat er mis loopt op en naast het spoor. En dubbel jammer dat de NMBS er soms in slaagt ze zelf onder de mat te vegen.

Daar wil onze fanclub van het spoor dus wat aan doen. Onze missie: de ervaring van meer reizigers beter maken.

Vorige week stelden wij ons, getooid in authentieke supspoorterskledij, in het station van Herentals voor aan onze medereizigers en aan de pers. Dat leverde alvast heel wat fijne reacties op. Van reizigers, die blij waren met onze positieve insteek. Van de pers, die niet altijd raad wist met deze paradigmashift: enthousiaste treinreizigers die niet gesponsord worden door de NMBS, kan het nog gekker? (onder ons gezegd, dat kan: automobilisten die sakkeren op de file en er toch elke dag in gaan staan) Er kwamen zelfs reacties van de NMBS. Van ‘dit hebben we nog niet eerder meegemaakt’ tot ‘ik wil uw contactpersoon zijn’.

We kregen ook enkele reacties uit andere landsdelen dan de Kempen. Ook voor die mensen hadden we goed nieuws: wij hebben geen patent genomen op de Spoortclub.

Kijk eens aan, u glimlacht al. Liken en volgen op Facebook of op Instagram, zou ik zeggen.

Het ideaal: een NMBS die samen met haar reizigers fier als een pauw kan zijn op haar dienstverlening

Geschreven door Kris Peeters op zijn blog “De Andere Kris Peeters – Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen